T&V

Folkeoplysningen i kommunerne

Da folkeoplysningsloven er en rammelov, der giver de enkelte kommuner stor frihed til selv at udforme rammerne på området, administreres loven på mange forskellige måder rundt omkring i landet, ligesom omfanget af aktiviteter under folkeoplysningsloven varierer på tværs af kommuner. 

Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) har kortlagt kommunernes arbejde med folkeoplysning baseret på en stor spørgeskemaundersøgelse med bidrag fra 94 ud af landets 98 kommuner. 

Resultaterne er baggrunden for denne temaside, hvor du får viden om, hvordan kommunerne forvalter folkeoplysningsområdet med fokus på:

  • aftenskoler
  • foreninger
  • udviklingsarbejde og brugerinddragelse.

Du kan også finde en database, hvor du selv kan dykke ned i kommunernes nøgletal på området.

Download den nyeste undersøgelse her

Kvinde snakker
Vifo Udgivelse august 2025

Folkeoplysningen i kommunerne

Kommunernes forvaltning af folkeoplysningsområdet

I 2019 udsendte Videncenter for Folkeoplysning et omfattende spørgeskema til alle landets kommuner for at indsamle nøgletal på folkeoplysningsområdet og kortlægge forskelle og ligheder på tværs af kommunerne. 

92 af landets 98 kommuner bidrog til undersøgelsen og indberettede tal om omfanget og karakteren af de folkeoplysende aktiviteter, fordelingen af økonomisk støtte samt de øvrige kommunale rammer og procedurer. 

Tallene fra undersøgelse er blevet samlet i en database, som giver overblik over kommunernes tilskud, procedurer og omfanget af aktiviteter på folkeoplysningsområdet, så kommuner og andre interesserede selv kan dykke ned i tallene. 

Databasen er baseret på kommunernes 2018-tal, men bliver i efteråret 2025 opdateret med tal fra den nyeste undersøgelse af Folkeoplysningen i kommunerne, som er baseret på kommunernes 2023-tal. Herefter bliver det også muligt at bruge databasen til at se på udviklingen over tid. 

I databasen kan du få indblik i datagrundlaget fra de enkelte kommuner og mulighed for at sammenligne på tværs af kommuner og kommunetyper. 

Læs mere om databasen og find den her 

Dyk selv ned i tallene

Mænd i aftenskole
Vifo

Database: Tal på folkeoplysningen i kommunerne

Kommunernes forvaltning af aftenskoleområdet

Omfanget og karakteren af aftenskoleområdet

De 94 kommuner i undersøgelsen, som har svaret på spørgsmålene omkring antallet af aftenskole, havde i 2023 samlet set knap 1.000 aftenskoler med tilskudsberettigede aktiviteter, og på landsplan blev der gennemført cirka 1,4 mio. undervisningstimer i aftenskolerne i 2023.

Antallet af indbyggere pr. aftenskole varierer mellem 596 indbyggere pr. aftenskole i den kommune, der har relativt flest aftenskoler, og 16.567 indbyggere pr. aftenskole i den kommune, der har relativt færrest aftenskoler.

Aktivitetsniveauet varierer mellem 1,5 indbyggere pr. undervisningstime og 48 indbyggere pr. undervisningstime.

Selvom der er relativt flest aftenskoler i landets yderområder, er aktivitetsniveauet der lavere end i andre dele af landet. Det reflekterer, at der er mange små aftenskoler i yderområderne, mens der i mere tætbefolkede områder er relativt færre, men større aftenskoler.

Tilskud til aftenskolernes aktiviteter

Tilskuddet på aftenskoleområdet udregnes på baggrund af aftenskolernes udgifter til leder- og lærerløn. Folkeoplysningsloven har defineret en maksimumgrænse, så kommunerne kan støtte med op til 1/3 af aftenskolernes udgifter til almen undervisning og op til 8/9 af skolernes udgifter til handicapundervisning. 

  • På aftenskoleområdet anvender de fleste kommuner som udgangspunkt lovens maksimale tilskudsgrænser på 1/3 af aftenskolernes udgifter til leder- og lærerløn inden for den almene undervisning.
  • I praksis er der 18 pct. af kommunerne, der ikke udfylder de vedtagne tilskudsbrøker, da tilskudsrammen ikke er stor nok. Det gælder særligt kommuner, der har et højt aktivitetsniveau.
  • Samtidig angiver 63 pct. af kommunerne, at de ikke har brugt hele beløbet i den afsatte tilskudsramme på aftenskoleområdet. Det kan tyde på, at aktivitetsniveauet i nogle kommuner ikke er stort nok til, at den afsatte ramme kan blive brugt.
  • Når det gælder handicapundervisning, benytter 55 pct. af kommunerne den maksimale tilskudsbrøk, mens de resterende benytter andre brøker. 

Lokaler og lokaletilskud på aftenskoleområdet

Folkeoplysningsloven forpligter kommunerne til at stille kommunale lokaler til rådighed. Aktiviteter for børn og unge har ifølge loven førsteprioritet, og derefter kommer den folkeoplysende voksenundervisning.

Ud over at anvise offentlige lokaler stiller loven krav om, at kommunerne giver lokaletilskud til private lokaler, der ejes eller lejes af foreningerne.

På aftenskoleområdet er kommunerne forpligtet til at give aftenskolerne lokaletilskud på 75 pct. af driftsudgifterne til egne og lejede lokaler. Kommunalbestyrelsen kan dog undlade at yde lokaletilskud, hvis de i stedet kan anvise et egnet kommunalt lokale.

  • 15 kommuner har angivet, at de ikke har nogen udgifter til lokaletilskud. Det må antages, at aftenskolevirksomheden i disse kommuner udelukkende foregår i kommunale lokaler.
  • På kommunalt plan er det i gennemsnit 29 pct. af aftenskolerne, der modtager lokaletilskud.
  • På tværs af kommunetyper er der færre aftenskoler i bykommunerne end i yderkommunerne, der modtager lokaletilskud. Det kan skyldes, at der i større byer ofte er mange forskellige typer af kommunale lokaler til rådighed, og at behovet for egne lokaler dermed er mindre.
  • Udgifterne til lokaletilskud er dog højere i bykommunerne end i yderområderne, da der i byerne ofte vil være store aftenskoler og oplysningsinstitutioner med egne og lejede lokaler, som fylder godt i budgettet for lokaletilskud. Omvendt vil de aftenskoler, som har egne lokaler i yderområderne, typisk være mindre skoler.

Sammenhæng mellem tilskud og aktivitetsniveau

Der er store variationer på tværs af kommuner, når det gælder tilskuddet til aftenskoleundervisning pr. indbygger.

  • Beløbet er på knap 4 kr. pr. indbygger i den kommune, hvor tilskuddet er lavest
  • Beløbet er på 535 kr. pr. indbygger i den kommune, hvor tilskuddet er højest.
  • Det gennemsnitlige beløb pr. indbygger er på 41 kr.
  • På tværs af kommuner ses en klar tendens til, at støtten pr. indbygger er højest i bykommunerne og lavest i yderkommunerne.

Et lavt tilskud pr. indbygger skyldes ikke nødvendigvis manglende vilje hos kommunen til at prioritere området. Det kan også skyldes, at udbuddet af aftenskoleaktiviteter er lavt, og at kommunen derfor ikke kan bruge hele den afsatte ramme.

Omvendt betyder et højt tilskud pr. indbygger ikke pr. automatik gode vilkår for den enkelte aftenskole. Tværtimod ser det ud til, at der i nogle af disse kommuner er et så højt aktivitetsniveau, at det presser rammen, så tilskudsbrøkerne ikke kan opfyldes.

Kommunernes forvaltning af foreningsområdet

Antal og karakteren af foreninger

Samlet er der registreret 12.735 godkendte folkeoplysende foreninger i de 78 kommuner, der har besvaret spørgsmålet. Det svarer til ca. 14.935 folkeoplysende foreninger på landsplan.

Hele 69 pct. af de folkeoplysende foreninger er idrætsforeninger, mens de idébestemte og samfundsengagerende børne- og ungeforeninger udgør 13 pct.

Figur: Fordelingen af godkendte folkeoplysende foreninger (antal, pct.)

Børne- og ungeforeningerne inkluderer spejderne samt de religiøse og politiske foreninger. 

'Andre børne- og ungeforeninger' dækker over foreninger for andre typer af fritidsaktiviteter, kulturelle foreninger, etniske foreninger for børn og unge mv. 

Figur: Fordelingen af børne- og ungdomsforeninger (antal, pct.)

Flest er medlemmer af en idrætsforening

I forhold til antallet af medlemmer er idrætsforeningerne stadig dem, der fylder mest:

  • Idrætsforeningerne omfatter 79 pct. af det samlede medlemstal under 25 år.
  • Børne- og ungeforeningerne omfatter 13 pct. af medlemmerne.
  • ’Andre foreninger’ omfatter de resterende 8 pct.

Antallet af indbyggere pr. forening varierer fra 152 indbyggere pr. forening til 1.748 indbyggere pr. forening. Den gennemsnitlige foreningstæthed ligger på 447 indbyggere pr. folkeoplysende forening.

I forhold til forskellige typer af kommuner er der relativt flere foreninger pr. indbygger i landets yderområder end i bykommunerne. Det betyder dog ikke, at der er et lavere aktivitetsniveau i byerne, men nærmere at der kan være store kommunale forskelle på, hvilket regi fritidsaktiviteterne dyrkes i.

Mønstrene på tværs af kommunetyper er mindre klare, når det gælder medlemstætheden.

Tilskud til foreningernes aktiviteter

Kommunerne har ifølge loven pligt til at yde tilskud til aktiviteter for børn og unge under 25 år og kan yde tilskud til aktiviteter for personer over 25 år. Til forskel fra aftenskoleområdet er det på foreningsområdet et krav, at der er tale om medlemmer og ikke bare deltagere, når foreningerne søger om tilskud.

Loven definerer ikke nærmere, hvad ’aktiviteter’ dækker over, og der er ikke fastsat en bestemt sats for tilskuddene. Derfor har kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune bemyndigelse til at lave en tilskudsmodel, der passer til de lokale forhold.

I 2018 fordelte kommunernes samlede tilskud til foreningerne opdelt på foreningstype sig således:

  • 89 pct. af tilskuddet gik til idrætsforeningerne.
  • 8 pct. gik til børne- og ungeforeninger.
  • 4 pct. gik til andre foreninger.

Det gennemsnitlige tilskud pr. foreningsmedlem under 25 år er på 308 kr., mens det gennemsnitlige tilskud pr. indbygger er på 57 kr.

Der er meget stor variation på tværs af kommuner, hvilket f.eks. ses ved, at det laveste tilskud pr. foreningsmedlem er på 64 kr., mens det højeste er på 1.153 kr.

Udformningen af medlems- og aktivitetstilskuddet varierer meget på tværs af kommunerne. 43  pct. af kommunerne graduerer medlems- og aktivitetstilskuddet på den ene eller den anden måde, mens 57 pct. af kommunerne ikke har nogen form for graduering og dermed beregner tilskuddet alene ud fra antallet af medlemmer under 25 år. 

Faciliteter og lokaletilskud på foreningsområdet

I forhold til lokaler har kommunerne pligt til at stille offentlige lokaler og udendørsanlæg gratis til rådighed eller at give lokaletilskud til foreningernes egne og lejede lokaler.

Kommunernes udgifter til lokaletilskud er i høj grad påvirket af, hvor mange kommunale og private lokaler der findes i kommunen. Især betyder det meget for det samlede billede, hvorvidt idrætshallerne er selvejende eller kommunale.

  • Gennemsnitligt set får 41 pct. af foreningerne i de enkelte kommuner tilskud til egne eller lejede lokaler.
  • Andelen af foreninger, der modtager lokaletilskud, er højest i yder- og landkommunerne (hhv. 57 og 55 pct.).
  • I bykommunerne får blot 23 pct. af foreningerne lokaletilskud.

Kommunernes arbejde med tværgående temaer 

Kommunerne skal forholde sig til en række bestemmelser i folkeoplysningsloven, der går på tværs af aftenskoleområdet og foreningsområdet.

Kommunerne har blandt andet pligt til at afsætte midler til udviklingsarbejde inden for lovens område og skal også sørge for at inddrage brugerne på området. Endelig er der et lovkrav om, at kommunen skal lave en kommunal folkeoplysningspolitik.

Temaer i folkeoplysningspolitikker

I de lovpligtige kommunale folkeoplysningspolitikker skal kommunerne forholde sig til de følgende seks temaer:

  • Tema 1: Målsætning for borgernes deltagelse i den folkeoplysende voksenundervisning og det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde.
  • Tema 2: Rammer for den folkeoplysende virksomhed, herunder de fysiske rammer.
  • Tema 3: Samspil og sammenhæng mellem den støtteberettigede folkeoplysningsvirksomhed og selvorganiserede grupper herunder de økonomiske rammer for det folkeoplysende udviklingsarbejde.
  • Tema 4: Samspil mellem den folkeoplysende virksomhed og øvrige politikområder, herunder muligheder for at indgå partnerskaber om at løse konkrete opgaver.
  • Tema 5: Afgrænsning af aktiviteter inden for den folkeoplysende virksomhed i forhold til andre tilgrænsende aktiviteter.
  • Tema 6: Omfanget og karakteren af brugerinddragelsen af den folkeoplysende virksomhed i kommunen.

På baggrund af svarene fra kommunerne har Videncenter for Folkeoplysning lavet grundige analyser af, hvordan kommunerne har grebet en række af disse tværgående temaer an, herunder:

  • kommunernes målsætninger og rammer for borgernes deltagelse i den folkeoplysende virksomhed
  • afgrænsningen af den folkeoplysende virksomhed i forhold til tilstødende, tilgrænsende aktiviteter
  • folkeoplysningens samspil med øvrige politikområder og muligheden for at afsætte midler til partnerskaber omkring løsningen af særlige opgaver
  • omfanget og karakteren af kommunernes praksis i forhold til udviklingsarbejde inden for lovens område med særligt fokus på muligheder for de selvorganiserede grupper
  • brugerinddragelsen på folkeoplysningsområdet og organiseringen af de lovpligtige § 35 stk. 2-udvalg
  • kommunernes svar på spørgsmålet om, hvorvidt de oplever udfordringer ved administrationen af folkeoplysningsloven

Download den nyeste undersøgelse her

Kvinde snakker
Vifo Udgivelse august 2025

Folkeoplysningen i kommunerne